Nieuws

Waarom, hoe en wat communiceert Donar met de achterban en omgeving?

Laatst geupdate: donderdag 15 februari 2024

Donar geeft regelmatig persberichten uit die door de verschillende media al dan niet worden overgenomen. Soms letterlijk, soms in samenvatting of met een eigen interpretatie.

Af en toe zijn er ‘meets & greets’ tussen media en de coach plus spelersgroep, meestal voorafgaand aan belangrijke wedstrijden.

COMMUNICATIE DONAR

Soms krijgen we vragen en opmerkingen over hoe we als club met onze achterban en omgeving communiceren. Dus leek het ons een goed idee om eens met jullie te delen waarom en hoe we wat communiceren. En we staan natuurlijk open voor goede nieuwe ideeën en zinnige kritiek.

Ons voornaamste ‘product’ is het avondje of middagje Donar in MartiniPlaza. Topsport in een fantastische ambiance en een prima sfeer. Met hoe meer mensen we daar zijn, hoe leuker en beter het ‘product’. Dus is het voor de club van levensbelang om fans en bedrijven aan zich te binden. Positieve, zorgvuldige en frequente communicatie met de achterban en omgeving is het belangrijkste middel om dat gevoel van verbondenheid te creëren.

Daarom steekt ons Donar veel tijd en energie in de communicatie met de fans en andere belanghouders. Met een breed palet aan communicatiemiddelen en -kanalen. Deze worden voor het grootste gedeelte georganiseerd en gevuld door vrijwilligers. Vaak op onmogelijke tijden en onder grote tijdsdruk. Donar is er trots op een club te zijn waar dat (bijna) normaal wordt gevonden.

Zaken die heel actueel zijn en waarvan we graag willen dat Donar het nieuws als één van de eersten brengt, communiceren we via de social media. Zoals tussen- en eindstanden van wedstrijden.

Maar bijvoorbeeld ook nieuws over een nieuwe speler of sponsor. Waarbij je wel moet bedenken dat Donar dat soort nieuws alleen maar kan brengen als de handtekeningen gezet zijn. Andere media kunnen het zich veroorloven om ‘geruchten’ te verspreiden, maar Donar zelf natuurlijk niet.

We weten dat de digitale Nieuwsbrieven niet altijd even goed worden gelezen. En we weten ook dat niet iedereen dagelijks onze site bezoekt. Daarom communiceren we heel soms ook per mail als er echt iets groots en of dringends te melden is.

Daarna verspreiden we dat nieuws meestal ook nog via de eigen site en via de wekelijkse digitale Nieuwsbrieven. Maar sommige social media nieuwsfeiten zijn zo snel oud nieuws dat het geen toegevoegde waarde meer heeft om ze via de andere kanalen te verspreiden. En dan doen we het dus ook niet.

Op de site en in de Nieuwsbrieven staat daarnaast ander nieuws dat wat meer ruimte nodig heeft (zoals wedstrijdverslagen) of nieuws dat minder actualiteitswaarde heeft.

Met nieuws over blessures e.d. zijn we heel terughoudend, ook om geen verwachtingen te wekken die niet waargemaakt kunnen worden. We doen het wel, maar altijd met respect en oog voor de belangen van de direct betrokkenen.

Er zijn twee versies van de Nieuwsbrief: de gewone en die voor BBC-leden. De laatste heeft dezelfde inhoud als de eerste met daarbij ook nog nieuws over de vele BBC-activiteiten en nieuwtjes over de bedrijven/organisaties van BBC-leden. Je kunt je (gratis) abonneren op de Nieuwsbrief via onze site.

Bij elke thuiswedstrijd kun je voor één euro een Programmaboekje kopen met daarin een voorbeschouwing, een achtergrondartikel, teamfoto’s en line-ups van Donar en de tegenstander en een column. En je maakt kans om deel te nemen aan het Internoord Travel Shooting Game dat gespeeld wordt in de pauzes van de thuiswedstrijden .

Ook verschijnt er elk seizoen een DonarMagazine. Deze glossy met leuke interviews en prachtige foto’s is dit seizoen gekoppeld aan het Europese avontuur en werd uitgedeeld bij de eerste Europese thuiswedstrijd. Gratis en voor niks!

Tijdens de Open Dag is er altijd een voor iedereen toegankelijke Forumdiscussie waarop je vragen kunt stellen aan de voorzitters van Donar en van de Supportersvereniging Donar, het bestuurslid technische zaken, de coach en de aanvoerder.

Iets soortgelijks wordt georganiseerd op de Nieuwjaarsreceptie die altijd plaatsvindt rond de eerste thuiswedstrijd in het nieuwe jaar.

Een vrij nieuwe loot aan onze communicatiestam is DonarTV. Na elke thuiswedstrijd verzorgt dit medium interviews met de meest opvallende spelers en natuurlijk met de coach. Ook was DonarTV dit jaar aanwezig bij alle Europese uitwedstrijden.

Sinds kort is elke wedstrijd in MartiniPlaza ook te zien via een livestream van RTV Noord. Dankzij deze unieke samenwerking kunnen ook fans die ver weg wonen of op vakantie zijn Donar volgen. En ook voor de fans die om gezondheidsredenen niet in de zaal kunnen zijn, is dit natuurlijk een uitkomst.

Donar wil open en transparant communiceren, niet alleen over de zaken die goed gaan maar ook over tegenslagen en teleurstellingen. Behalve als er andere partijen of personen bij betrokken zijn die dat (om hun moverende redenen) niet willen. Dan respecteren we dat natuurlijk.

Maar openlijke kritiek op de eigen spelers, coaches of andere clubmedewerkers zal je niet zien op en in de eigen media van Donar. Dat zou natuurlijk ook wel heel raar zijn. En gelukkig hoeft dat ook niet, want dat doen andere media wel.

We werken momenteel aan de volgende zaken, want we zijn nooit klaar:

  • Een DonarApp

  • De site nog beter geschikt maken voor mobiele telefoons en andere mobiele devices

  • Een uitgebreider nieuwsarchief op de site door alle Nieuwsbrieven en het DonarMagazine daar digitaal te ontsluiten

  • Het gratis uitdelen van het Programmaboekje (sponsor gezocht!)

Deel op social media

Meld je aan voor de

Donar Nieuwsbrief

Donar gebruikt cookies (en andere technieken) en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website, onder andere om deze te analyseren en te verbeteren.

Accepteren